Hoe meet je medewerkerstevredenheid?

Tevreden medewerkers zijn loyaal en zorgen voor een prettige werksfeer en hoge productiviteit. Maar hoe weet je eigenlijk of jouw werknemers tevreden zijn? Wij geven tips voor het meten van de medewerkerstevredenheid binnen jouw bedrijf.

Stel het onderzoeksdoel vast

Om erachter te komen of de medewerkers in jouw bedrijf tevreden zijn, is onderzoek nodig. Hoe je dit onderzoek gaat uitvoeren is onder andere afhankelijk van de output die je verwacht. Wil je weten of medewerkers iedere dag met plezier naar hun werk gaan? Of wil je weten of ze de meetings zinvol vinden? De eerste stap in het medewerkerstevredenheidsonderzoek is het vaststellen van het onderzoeksdoel: wat wil je weten en wat ga je met de uitkomst doen?

Bedenk de vragen

Een volgende stap in het proces is het bedenken van de vragen voor de medewerkers. Het is belangrijk dat je simpele en gerichte vragen stelt en daarbij antwoordmogelijkheden geeft. Zo help je de medewerkers bij het beantwoorden van de vragen, waardoor het ze minder tijd en moeite kost om deel te nemen aan het onderzoek. Daarnaast zijn meerkeuzevragen makkelijker te analyseren. Vragen die je kunt stellen om de medewerkerstevredenheid te meten zijn:

  • Hoe was je werkdag vandaag?
  • Hoe effectief vond je de meeting?
  • Hoe gemotiveerd ben je vandaag?
  • Had je een productieve dag vandaag?

Bepaal de methode

Nadat het onderzoeksdoel en de vragen duidelijk zijn voor jouw organisatie, is het tijd om een passende onderzoeksmethode te bepalen. Er zijn diverse methoden die tot de gewenste output kunnen leiden.

Enquête

Als je de tevredenheid van medewerkers op diverse onderdelen wilt meten, is een online of schriftelijke enquête een mogelijkheid. Met een vragenlijst kun je gemakkelijk meerdere vragen tegelijk stellen. Pas op dat je met de vragenlijst niet te veel van de werknemers vraagt. Houd het kort en simpel.

Persoonlijk gesprek

Een andere mogelijkheid is om de medewerkers in een persoonlijk gesprek te vragen hoe tevreden ze zijn. Je kunt bijvoorbeeld tijdens een evaluatiegesprek of na een werkbespreking kort vragen naar de medewerkerstevredenheid. Op deze manier is analyse en rapportage vaak wel lastiger.

Continu feedback vragen

Een medewerkerstevredenheidonderzoek kan ook een continu proces zijn. Geef collega’s regelmatig de mogelijkheid om feedback te geven. Bijvoorbeeld over de werkdag, een nieuw project of aangepaste werktijden. Door de medewerkerstevredenheid continu te testen kun je de vragen die je wilt stellen gemakkelijk opsplitsen, waardoor het beantwoorden nauwelijks tijd kost. Stel medewerkers bijvoorbeeld na een meeting de vraag: ‘Hoe vond je deze meeting?’. Dit kan gemakkelijk en snel met de HappyorNot feedbackpaal.

Analyseer resultaten en bedank medewerkers

Nadat je feedback hebt verzameld, monitor en analyseer je de resultaten. Dit kan in Excel of met een analyse- of rapportagetool. Vergeet niet om je medewerkers te bedanken voor hun feedback en transparant te zijn over de uitkomst. Zo verhoog je de betrokkenheid en is er een grotere kans dat de werknemers een volgende keer weer feedback willen geven. Een hoge betrokkenheid leidt weer tot meer tevreden medewerkers. Grote kans dus dat jouw bedrijf hierdoor bij het volgende medewerkerstevredenheidsonderzoek ook nog eens hoger scoort.