Hoe vergroot je medewerkerstevredenheid?
Tevreden medewerkers zijn productiever en loyaler dan medewerkers die niet blij zijn op hun werk. Daarnaast draagt een hoge medewerkerstevredenheid bij aan een hogere klanttevredenheid. Wij geven je een aantal tips om de medewerkerstevredenheid in jouw organisatie te verhogen.
Betrek je medewerkers bij je missie en visie
Het is belangrijk dat je medewerkers zich realiseren dat ze niet alleen verantwoordelijk zijn voor hun eigen werkzaamheden, maar dat ze onderdeel zijn van een groter geheel. Zorg er daarom voor dat je werknemers op de hoogte zijn van de missie en visie van de organisatie en laat ze helpen bij het realiseren hiervan. Dit geeft een gevoel van verantwoordelijkheid en draagt bij aan de waardering die medewerkers voelen voor hun eigen werk en het belang dat ze eraan hechten.
Vertrouw je medewerkers
Vertrouw erop dat je medewerkers hun werk zo goed mogelijk uitvoeren en dat ze de juiste keuzes maken. Vertel ze niet precies wat ze moeten doen, maar geef ze de vrijheid om zelf keuzes te maken. Het vertrouwen dat je je medewerkers geeft draagt bij aan een groter gevoel van verantwoordelijk én tevredenheid.
Geef je medewerkers waardering
Waardering krijgen is van groot belang voor het gevoel van motivatie en tevredenheid van werknemers. Laat ze daarom regelmatig merken dat je blij met ze bent. Dit kan op een hele eenvoudig manier, zoals door het geven van een compliment of het trakteren op taart. Waardering geeft medewerkers het gevoel dat ze écht iets bijdragen aan de organisatie en vergroot hun loyaliteit en tevredenheid.
Motiveer ontwikkeling
Voorkom dat medewerkers zich gaan vervelen of uitgekeken raken op hun functie. Stimuleer hun ontwikkeling en bied bijvoorbeeld de mogelijkheid voor het volgen van een opleiding of cursussen. Dit geeft je medewerkers het gevoel dat je bereid bent in ze te investeren en zorgt ervoor dat ze hun werk leuker vinden.
Plan regelmatig teamuitjes
Een goede relatie tussen collega’s is erg belangrijk voor tevredenheid op de werkvloer. Als werkgever kun je hieraan bijdragen door bijvoorbeeld leuke teamuitjes of borrels te organiseren. Medewerkers leren elkaar beter kennen en bouwen een band op. Hierdoor ontstaat naast een gezelliger sfeer ook een groter gevoel van gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Geef regelmatig feedback
De meeste mensen vinden het erg prettig om regelmatig feedback te ontvangen. Wanneer je feedback krijgt, weet je of je je werk goed doet en kun je jezelf blijven ontwikkelen en verbeteren. Opbouwende feedback is erg nuttig, maar vergeet ook niet om regelmatig positieve feedback te geven. Dit verbetert de sfeer op de werkvloer en vergroot het gevoel van waardering.
Vraag regelmatig feedback
Naast het uitdelen van feedback is het ook goed om regelmatig aan je medewerkers te vragen hoe zij het werk en de organisatie ervaren. Medewerkers voelen zich hierdoor meer gehoord en serieus genomen. Daarnaast ontvang jij belangrijke en nuttige feedback waarmee je je beleid waar nodig aan kunt passen. Bekijk bijvoorbeeld eens de HappyorNot feedbackpaal, waarmee medewerkers heel eenvoudig en snel feedback kunnen geven.